Parkera i Örebro
Vallöfte från Liberalerna
Fri parkering i city
Kommunalråd Karolina Wallström och Patrik Jämtvall, ansvarig för samhällsbyggnadsfrågor, visar upp P-skivan som, vid valvinst, blir giltig från 1 januari 2027.
”Vi lovar fri parkering i city från januari 2027, om vi vinner valet” säger kommunalrådet Karolina Wallström (L). Det är ett av Liberalernas vallöften inför hösten 2026.
Det har blivit dyrt att parkera i city och staden blir alltmer otillgänglig. Busslinjer läggs ner och landsbygden isoleras.
Nu lovar Liberalerna i Örebro att bryta utvecklingen. Första steget är att införa fri parkering med P-skiva för att göra city mer tillgängligt.
– Jag känner ingen som är nöjd med de nya parkeringsavgifterna och de utökade zonerna. Vi måste bygga staden tillsammans med örebroarna, inte mot deras vilja. Därför vill vi införa fri parkering med P-skiva i city, och i hela staden, säger Patrik Jämtvall (L), ansvarig för samhällsbyggnadsfrågor.
Flexibla regler för P-skivan
Hur länge P-skivan ska gälla i olika zoner är inte bestämt ännu. Men enligt kommunalrådet Karolina Wallström (L) blir allt klart inför lanseringen i januari 2027.
– Det är olika behov beroende på vad man ska göra i stan. I vissa delar kan det handla om en hel arbetsdag, men i de mest centrala delarna kanske det stannar vid en timme, säger hon.
Prioriterar efter valet
På frågan om det går att hinna utreda och införa beslutet så nära efter valet är både Karolina och Patrik tydliga: det är gott om tid.
– Det här är en av våra stora valfrågor och får vi örebroarnas stöd kommer den att prioriteras. Andra projekt får stå tillbaka, och några kan vi avsluta helt, säger Karolina Wallström.
Patrik Jämtvall betonar att nödvändigt underhåll och en fungerande lokaltrafik alltid kommer först.
– Citylinjen, som en gång skulle bli ett BRT-system, är redan nedprioriterad av de styrande. Vi gör klart det som påbörjats men avbryter vidare utbyggnad. Snabbare och bättre busstrafik kan vi nå ändå på andra sätt, säger han.
Satsning på landsbygden
Liberalerna lovar också att se över hela lokaltrafiken i Örebro kommun, med målet att ge landsbygden tillbaka sina bussar.
– Det är lite komplicerat eftersom regionen ansvarar för vissa delar, vilket i dag inte fungerar tillräckligt bra. Men för mig är det självklart, bussnätet ska vara attraktivt och underlätta vardagen. Vi politiker är till för örebroarna, inte tvärtom, avslutar Karolina Wallström.